Race Report Challenge Danmark

  • 16.06.2015

Challenge Danmark med utgangspunkt Billund og Legoland skulle bli min første Ironman/fulldistanse triathlon, altså 3.8km svøm, 180km sykkel og 42.2km løp.
Jeg har ikke trent mot en så stor konkurranse før så jeg har vært spent på dette lenge.
Men siden jeg meldte meg på ifjor en gang så har jeg fått trent greit uten de store oppholdene. Jeg har prioritert bort svømming av flere årsaker, blandt annet at det tar mer tid enn man får ut av det og at jeg ble litt lei ifjor når det gikk såpass dårlig med såpass mange timer i bassenget og den viktigste årsaken er at i en Ironman konkurranse er syklingen og spesielt løpingen aller viktigst, jeg har vært dårlig til å løpe stort sett hele livet selv med O2 opptak på over 80. Så løpingen har jeg måtte prioritere og har til dels fått det til. Men fortsatt litt til der jeg ønsker å være.

Dagene før konkurransen ble det ikke store treningen, men noe ble det:

Fikk med meg Horten Bytri på Lørdag uka før som var en sprint, det var veldig godt å få en gjennomkjøring og svømt litt i åpent vann, kroppen funket greit uten den store farten noe som ikke var så farlig i og med Ironman farten uansett er lavere.

Søndag fikk jeg en god svømmeøkt på 3500meter, føltes greit uten å bli noe særlig sliten, Så løp jeg hjem med sekk ca 12-13km, var en tung tur.

Mandag ble det 50km på temposykkelen med noen drag for å kjøre på litt

Tirsdag hvile med kiropraktor behandling og massasje, siste uka fikk jeg også akupunktur for leggene min, noe som hjalp helt rått, aldri hatt bedre legger.

Onsdag var siste treningsdag før Challenge Danmark, hvor jeg kjørte en liten rolig sykkeltur på 45min, altid greit å sjekke sykkel før start, så kjørte jeg 4*1000m på 3.30fart, føltes greit, beina føltes veldig bra men pusten og pulsen ikke helt bra, men siden en Ironman stort sett går på sone 2 så tenkte jeg at det ikke hadde noe å si.

Tor og fredag Hvile. Fredag en tur i Legoland og leiket og levering av sykkel litt seinere. Så kjører jeg alltid uttøyining og foam roller dagen før konk. Drakk litt ekstra vann med sportsdrikke i to dager før, i tillegg til det dagen før også litt ringer.

Så til konkurranse dagen, dagen startet med frokost kl 4, fikk i meg noen tørre dårlige brødskiver som jeg aldri skulle ha spist. Eget brød hjemmefra hadde vært tingen. Også var det å pakke resten å sette seg i bilen til start, heldig å få med meg samboer som kunne kjøre meg og Morten Hornnes til start. Fikk hun også med seg starten som var 45min med bil unna der vi bodde og der mål var.

Svømmingen:
Det var ca 16grader i vannet, og det var forsovidt greit. Jeg hadde ikke svømt løypa men med mye folk til start var det stort sett altid noen å drafte litt på eller se opp til. måtte dobbeltsjekke så klart flere ganger. Det var et grunt vann og litt møkkete vann og jeg som svelger mye vann når jeg svømmer var ikke akkurat det noen fordel. Jeg startet i greit tempo og kjente det raskt i armene som altid, men etterhvert begynte jeg å bli varm og armene kjentes fine ut, følte meg egentlig bra hele veien, ble liksom aldri sliten men manglet litt power og fart. Jeg kjente at 3.8km ar langt å svømme men kun egentlig for at det faktisk var litt kjedelig og ikke for det jeg var sliten. Jeg hadde som mål å svømme på under 1.10 men håpet på 1.05, burde vel egentlig klart 1.03 men har ikke svømt nok til det i år dessverre, det ble 1.07 og helt greit, kikket på klokket i det jeg løp opp fra vannet og tenkte at jeg hadde klart første etappe.

Skiftesone T1:
Jeg fant baggen min greit, og jeg funderte på om jeg skulle ta på meg jakke og skotrekk og div og brukte nok litt ekstra tid på det, jeg valgte og ta på meg skotrekk, det var meldt en del regn på sykkeletappen så tok den avgjørelsen, i etterkant hadde jeg nok ikke trengt skotrekk, det jeg burde gjort er å bare gjort det hele som det skulle vært en sprint, og brukt minst mulig tid i skiftesonen, Neste gang! Ikke noe vits å somle bort tid!

Syklingen:
Fikk heiarop av samboer ut på syklingen, var morro det! Så var det bare å trå til i 5timer, målet underveis satt jeg meg selv til ca 36km/t i snitt. Og før start hadde jeg sett for meg under 5timer som en drømme etappe. 36 følte jeg at gikk veldig fint, vil si jeg klarte det veldig bra første del men så begynte det å komme en del motvind i siste del og noe mer kupert løype siste 90km. Spesielt siste 20km var det tøff motvind. Og siste del av sykkelløypa var planen å roe litt ned for å få gode bein til løpingen. Noe som var litt vanskelig pga motvinden siste del, men klarte det greit.
Underveis på syklingen begynte jeg å lure noen ganger om jeg var med på et landeveisritt, var dessverre ikke mange som holde seg til 12meters regelen. Mye juks ute å går! Men hørt det fra andre også på slike konkurranser at det er mye av det. Heldigvis får de ikke en møkk gratis når de begynner å løpe!
Litt klabb og babb når det gjaldt drikke stasjonene og meg, bomma litt på flasker og gel til tider men gikk greit og fikk i meg gel eller bar hver halvtime. I tillegg til godt med drikke, drakk nok nesten 2 flasker i timen. Plus at jeg fikk i meg noen salttabletter underveis.

Skiftesone T2:
Her var det egentlig bare å levere sykkel og slenge på seg joggeskoa og drikkebelte.

Løpingen:
Hadde bestemt meg for å løpe med drikkebelte, tror jeg var den eneste med stort drikkebelte, men angret ikke et sekund! Litt ekstra vekt men jeg fikk i meg mye enklere drikke og slapp og stoppe på de første stasjonene. Jeg hadde planer om å bytte flaske etterhvert noe samboer og pappa skulle gi meg, men de hadde glemt det så jeg måtte stoppe og fylle flasken med mange glass, tok litt tid men måtte gjøre det!
Starten på løpingen gikk veldig bra, jeg kjente ikke at jeg hadde syklet 18mil og det var bare å løpe på, begynte i 4.10min/km men tenkte at jeg måtte roe meg ned og justerte til 4.20, og etter 10km ca så var farten på ca 4.30 som var planen for hele løpedelen. Dette skjærte seg kraftig dessverre pga en vanvittig vond mage som kom etter 20km, da måtte jeg stoppe flere ganger pga mageknipe og oppblåst mage. Så resten av løpet var det bare å karre seg inn. beina fine i forhold til så langt jeg hadde konkurrert men magen satt en stopper. Siste 10km begynte jeg å kjenne litt krampetendenser i lysken, jeg tok en salttablett og roe ned farten litt og jobbet med opp igjen i mellom stoppene med magen så gikk det bra. Ingen kramper! som egentlig var min største bekymring før start. Når det var igjen ca 10km så var jeg så lei av alt det søte og vond mage at da drakk jeg rett og slett bare litt vann.
Når det var igjen 7km ca så kikket jeg på klokken og total tiden, da så jeg 9.14 og tenkte da dette måtte gå veien for å klare under 10timer som var hovedmålet! Det gikk veldig greit! Vanvittig fornøyd med det! Men sitter igjen med en liten følelse av at jeg kan bedre men det er vel bare følelsen som skal lure meg til å melde meg på enda en Ironman konkurranse! Om det skjer er uvist enda.
Prøver å evaluere på hva som gikk galt med magen, om det var det dårlig brødet på morgen, eller mye svelging av dårlig vann under svømmingen, eller Gelen, noe var det i alle fall, det begynte allerede i starten av syklingen faktisk, så vil anta det ikke er gelen. Gelen har jeg prøvd mye før start uten problemer.
I alle fall en god opplevelse totalt og litt overrasket at beina holdt så bra som de gjorde. En vanvittig bonus fikk jeg også med en 3.plass i kassen min!

Utstyr:

Våtdrakt brukte jeg Zone3 Victory, har funket godt på flere konkurranser, ingen knagsår eller noen form for ubehag på en så lang svøm

Sykkelen gikk jeg til innkjøp av i vinter som er en Trek speedconcept 9.9 og fått heldigvis sittet en del timer på den før denne konkurransen, hadde vel ca 2500km. Den funket helt rått, jeg kunne sittet enda mer aggressivt på den men som en Ironman stiling veldig bra. Ingen knevondt eller vond rygg. Noe stiv i nakke men etter å sittet nesten 180km i bøylen er vel det umulig å unngå.
Bestemte meg dagen før og gå til innkjøp av drikkeholder bak setet og ny drikkeflaske på styre. Xlab drikkesystem bak setet med montering for 2 gasspatroner og en god xlab carbon drikkeholder som jeg hadde avkuttet flaske med reserve dekk oppi. På styre en vanlig flaske med spesiell tut, den heter speedfil, funket veldig bra og lekker ikke en dråpe.
Jeg brukte Maxim salttabletter noe jeg tror funket bra siden jeg ikke fikk en eneste krampe under hele løpet! Men tror også ringeren gjorde sitt!
Hjelmen en Bontrager aero tempohjelm som jeg har tatt av visiret, visiret dessverre veldig ubehagelig å bruke så tok mine Bliz briller som funket bra. Gode å ha på.
Valgte å bruke Neopren skoovertrekk, lette og få på og av og noe vannavisende men varmer greit.
Av sykkelsko så gikk jeg til innkjøp av noen helt råe Bontrager RXXXL Limited edition med carbon såle og borrelås snøring. Vanvittig god passform og stive sko. Brukte før dette noen Shimano sko men kan ikke sammenlignes!
Look pedaler. Ønsker meg Garmin Vector watt pedaler!
Ellers er hjelmen veldig god å ha på og vil tro at den er noe mer aero enn en vanlig hjelm.
Jeg valgte Zone3 todelt triathlon drakt for å gjøre det enkelt hvis en måtte fort på dass, og det trengte jeg. Todelt drakt på ironman anbefales. Veldig god å ha på.
Klokke brukte jeg Garmin Forerunner 920xt, funket hele veien fra start til mål. På en konkurranse tid på nesten 10t så hadde jeg igjen 23% batteri. Kanskje noe dårlig batteri kapasitet på denne klokka men totalt en bra klokke. savnet info om løpsdynamikk på løpingen dessverre.
Jeg brukte Enervite gels, barer og sportsdrikke + ringer som jeg har brukt litt før konkurransen og syns det har funket greit. Fikk mageproblemer men tror det var enten det dårlige brødet eller vannet som ble svelget under svømmingen.
Brukte mine nye Hoka Huaka sko som jeg kjørte en marathon 2 uker før løpet, og fikk da bekreftelse på at det finnes ikke bedre langdistanse sko for min del. Lav drop, god demping og lette sko gjorde de til at jeg kan holde god fart samtidig holde mye lenger. ikke vondt en plass i beina! Spesielt leggene var gode! Sliti mye med beinhinne betennelse og tenkt mange år at en slik konkurranse kan jeg aldri være med på men det gikk overraskende bra!
Brukte også et Enervite drikke belte som passer vanlige drikkeflasker, funket helt strålende!
Svømmebrillene er et par Arena konkurransebriller med mørke glass, dugger lite og passform som gjør at de aldri lekker så sant du ikke får et spark i fleisen.

http://www.challengedenmark.dk/

http://tri-sport.no/ 

Dette innlegget er tidligere publisert på Stefans blogg.