Jakten på godfølelsen – en race report fra Norseman 2016

Aldri skrevet noen race report før, men ble inspirert av Stig Warsla sin fantastiske skildring og prøver meg derfor på en liten beskrivelse av veien mot målet, samt gjennomføringen.

Oppkjøringsfasen

En av grunnene til at jeg startet med trening og konkurranser handler om følelsen av å sette seg et mål, jobbe målrettet mot det, for deretter å nå målet. Denne følelsen av tilfredshet, lykkerus eller hva man skal kalle det. Det begynte med løping, ski og terrengsykkel, etterfulgt av landeveissykkel i 2014. Svømming startet jeg med høsten 2014, men lærte vel først crawl i februar 2015 hos Tom Remman.

Triathlon debut under Ironman Haugesund i 2015 satte grunnlaget og jeg ble umiddelbart fascinert av følelsen gjennomføringen ga meg. Har aldri grått under noe idrettsarrangement før, men tårene trillet under oppløpet i Haugesund og godfølelsen ved målgang kan ikke beskrives. Fra den dagen begynte det å surre i bakhodet og jeg bestemte meg raskt for at en fulldistanse måtte prøves. Planen var egentlig en debut i IM Kalmar, men når Norseman billetten var et faktum var det bare å kansellere Kalmar og begynne planleggingen mot Nxtri 2016 og sort trøye. Fra beskjedne 6-8 timer trening pr uke skulle mengden gradvis økes til det dobbelte og kroppen forberedes mot den tøffe utfordringen.

Perioden frem til februar ble benyttet godt til å øke belastningen gradvis og jeg kunne starte med mer spesifikk trening og mer spesifikke økter. Oppfølging fra Lars Christian Vold og Intersport underveis var utrolig inspirerende og første treningscamp ble gjennomført i januar. Her fikk vi veiledning og gode tips på veien, samt et innblikk i en toppidrettsutøvers hverdag.

Løp var primærfokus de første månedene med et 80k løp som et ledd i treningen. Sykkelformen, min svakeste gren, ble kicket igang med tur til Frankrike, nærmere bestemt Provence i april. Sbr training og Tom Remman sto for denne rå sykkelcampen som hadde mer enn nok bakker å Bryne deg på. Grunnlaget ble lagt og en solid fremgang ble erfart i tidlige sommermåneder.

Treningscamp i Eidfjord ble gjennomført med Lars Christian i regi av Team Intersport tidlig i juni og vi fikk smake litt på hva Norseman kunne tilby av utfordringer. Mye kaldt vann og lange harde klatringer på sykkel var nøkkelpunkter.

Oppkjøringen ellers mot konkurransen ble omtrent som planlagt og alt gikk etter planen frem til “tapering” perioden startet(formtopping).

Mitt i taperingperioden skulle jeg flytte med alt stress og mas dette innebærer. Stinn av trening, stive muskler og litt hard nålebehandling av bena gjorde at jeg en morgen kaldsvettet og besvimte uten forvarsel. Kutt i haka, omtåket ble jeg mildt sagt litt bekymret. Tok det derfor helt rolig(1 trening) de siste 2 ukene. Ikke helt som treningsplanen tilsa, men satset på at jobben var gjort i forkant og at kroppen trengte hvile   .

Konkurransen

På fredag morgen reiste support teamet og jeg oppover mot Eidfjord. Neil, Jan-Erik og Tom Christian var gutta som hadde blitt med på å gjøre Norseman eventyret mulig.

Tips fra erfarne Norseman deltakere var å komme så sent som mulig, noe som var helt perfekt. Fikk en liten sykkeltur med gutta, samt en rask løpetur for å vekke bena litt. La meg til å sove ved 21 tiden og fikk utrolig nok sove helt til klokken ringte 01:30. Havregrøt med blåbær og honning ble inntatt i store mengder. Kroppen var klar, men litt bekymret over det dårlige været som var meldt. Innsjekk gikk som smurt og veien inn på båten føltes overveldende. Satt meg alene og gikk inn i “bobla”.

Svøm

Veien ut til kanten og det ikoniske hoppet gjorde at nervøsiteten økte noen ekstra hakk. La meg helt på siden av feltet, ganske langt bak og hadde en rolig start. Har liten erfaring i røff sjø og følte det hele tok fryktelig lang tid… Jeg har alltid slitt med kramper på svøm og de meldte sin ankomst også her. Måtte stoppe helt opp en 4-5 ganger før jeg kunne starte igang igjen rolig. Riktig hydrering, Crampfix og godt med mat er ikke alltid nok. Prøvde meg på litt drøfting, men i sjøen var ikke dette enkelt. Endte opp med å svømme alene mesteparten av tiden. Det føltes som en evighet i vannet før jeg til slutt så den gule bøyen og kunne fokusere på de siste 400m. Svimmel og sliten kom jeg inn i T1 etter 1:33 hvor Tom Christian heldigvis hadde full kontroll.

Sykkel

Kort/kort ble valgt da det blir varmt opp til Vøringsfossen og Dyranut. Fikk en god start og hadde fin flyt på sykkelen og tråkket kontrollert på watt hele veien opp til Vøringsfossen og Dyranut. La merke til den enorme køen av supportbiler som sto i tunellene og tenkte at jeg sikkert måtte vente til Dyranut før support kom frem.

Dyranut kom og uværet kom, men support var ikke å se… Jeg fortsatte i kulda og ble mildt sagt kald og veldig stresset. Hendene ble stive og jeg klarte nesten ikke å bremse lengre. På Haugastøl tok heldigvis gutta meg igjen og jakke ble tatt på, samt hansker. Sterkt nedkjølt begynte jeg å slite med tempo, og supportteamet så at jeg hadde problemer. De ordnet klær slik at jeg fikk skiftet alt tøy på Kikut og ull innerst hjalp betraktelig. De neste 2 toppene ble brukt for å få igjen varmen og resten av turen gikk veldig greit, men hadde ikke noe sprut i bena. I bakkene er jeg normalt god, men opplevde å bli syklet forbi oftere enn det motsatte. Begynte å stresse i hodet om den svarte trøya, men gutta var oppmuntrende og sa at jeg lå godt an. Slo meg til ro med dette og fikk igjen en viss flyt.

Fra Imingfjell og ned til Austbygde gledet jeg meg bare til løp. Var nok en av de mest defensive utforkjøringene i Norseman noensinne, men en taper ikke sort trøye på en dårlig utforkjøring heldigvis. Inn i T2 med et smil og skiftet til tørre løpeklær.

Løp

Var nr. 120 ut på løp og følte meg fantastisk. “It’s all about the run” tenkte jeg for å psyke opp meg selv. Startet med 5:00 tempo og økte etter et par km. Planen var å ligge på 4:30-4:40 tempo når kroppen var i gang. Følte det gikk strålende og plukket deltakere hele veien. Første 15km gikk som en drøm og etterhvert kunne Gaustatoppen skimtes i det fjerne. De siste km før zombie dabbet tempo av betraktelig og jeg kjente dagen i bena. Avtalte med support at vi gikk zombiehill om jeg var innenfor topp100. Heldigvis fikk vi gå .

Jan-Erik fulgte meg hele veien med mye støttende ord og det føltes lett. Gikk fort og plukket ytterligere deltakere oppover. Ble løpt forbi av 2 deltakere, men disse brant kruttet i bakken og ble senere tatt igjen. Checkpoint på 32k suste vi igjennom og jeg begynte igjen å løpe. Følte meg fantastisk og “gønna” på. Løp til Stavsro og passerte en drøss med slitne deltakere, for en følelse. Tom Christian hadde alt klart i checkpoint på 37,5km og skulle følge meg den siste biten opp fjellet, ferden til fjells kunne begynne. Jeg hadde mistet totalt tellingen på hvordan jeg lå an, men visste jeg var milevis foran mine mål og innerste ønsker.

Var en grå tur opp mot Gaustatoppen, men Tom Christian holdt humøret mitt oppe og vi småløp hver gang noen heiet på oss. Vi plukket deltakere også her, noe som ga enda mer energi. Når steintrappene begynte kom klumpen i halsen og jeg kjente en ubeskrivelig følelse i kroppen. Tomhet, letthet, lykke, glede, sorg, alt kom i voldsom kraft.

Jakten på godfølelsen var fullført over all forventning og gledestårene kunne komme. Alt fanget “live” da Tom Christian filmet livesending via Facebook.

Bedre 40 års krise skal du lete lenge etter.

Målet var sort trøye, drømte om topp 100, endte opp på en 67. plass etter 13 t 59 min og var utrolig happy med å kunne fullføre dette sammen med Neil Samuelsen, Jan-Erik Hansen og Tom Christian Aasen. Dere har all ære for at jeg klarte å fullføre denne utrolige reisen. Jeg setter utrolig pris på at dere satt av helgen for at jeg kunne gjennomføre dette. Stor kudos til dere   . Vil også rette en stor takk til Norseman crew for arrangementet og alle deltakere med support som gjorde dagen perfekt.

Og ja, jeg gjør det gjerne igjen

4. Disiplin – Ernæring

Ernæringsplanen for Norseman var i hovedsak sammensatt av

  • Fresubin Juice x 8
  • Winforce sportsdrikk
  • Winforce gel x 10
  • Sanopal x 3
  • Sjokolade
  • Banan

Planen var å kjøre 70g karbohydrat pr. time og dette klarte vi nesten. Takker igjen support for stålkontroll på næringsinntaket når magen og hodet mitt nektet.

Fungerte meget bra med flytende ernæring en hel dag