Min opplevelse av Halv-Fet triathlon.

For de som ikke liker lese lange RR så kan jeg si at alle var enige om at det var en fin dag:-)

For de som liker litt mer detaljer:

Halvfet er en uformell konkurranse og er ment for de som ønsker å teste ut en litt lengre triathlon i uformelle rammer. Noe det er få av i Norge. Distansen er hva som betegnes som halvdistanse og halv ironman og holdes på Fet litt utenfor Lillestrøm, derav navnet Halv-Fet. 1900m svøm – 90km sykkel og 21 km løp. Vinneren i dame og herreklassen får en kasse hjemmelaget øl på deling:-) Et kult konsept!

Min opplevelse av arrangementet:
Dette var min første triathlon siden Ironman København i 2013 og da passet det perfekt med ett arrangement med lave skuldre og god stemning for å komme i gang igjen. Litt bakgrunns info: Jeg gikk i juli 2014 fra å være i god form til å få to kraftige strekker i hamstring og overgang rumpe/hamstring og det har tatt tid å reparere, og motivasjonen til å hente meg inn igjen har vært veldig lav til tider. Men, som fast høstaktivitet så trekker jeg ett lodd i Norseman og plutselig så sto jeg der med passe lav motivasjon og plass i sirkusNXTRI. Etter en måneds betenkningstid så var hodet på plass og treningen i gang.

Dagen startet sånn man helst ikke ønsker. Jeg trillet på sykkelen fra bilparkeringen ned mot start og da punkterte jeg – jippi! Men, tubular dekk er lett å skifte så det var bare å brette opp ermene å sette på nytt dekk. Det eneste var at det satt litt dårlig og jeg hadde ikke lim så jeg synes det var litt uggent å skylle sykle i en ukjent løype uten å vite om dekke satt i svingene (ikke at jeg tok noe hensyn til det underveis).

Svøm: Det skulle svømmes 1900m i Øyeren. Vi startet i Gansvika, en flott badeplass med gress og sandbunn. Vannet var friskt inne i vika og mange reagerte for de synes det var kaldt, men det var nok 16 grader. Først svømte vi inne i vika rundt en bøye for så å sette kursen rundt ei lita øy (tjuvholmen). I det vi kom ut av vika så fikk vi smeltevannet fra Glomma midt i fleisen. Wow det var skikkelig friskt. Det var faktisk sånn for meg at underleppa ble nummen sånn som når du har fått bedøvelse hos tannlegen. Når vi kom inn i vika igjen var det som å svømme inn i et varmebasseng igjen. I starten var det som vanlig litt knuffing og sammen med litt vind gjorde det ar jeg tok inn litt vann og luft. Det er aldri bra for min del da jeg får ikke lufta ut på sykkelen. Da blir jeg kvalm og uvel, og jeg får ikke i meg det jeg skal av mat og drikke. Inn på tiden 33:06

T1: Med lite trening på skifte og det kalde vannet så var jeg så svimmel at for første gang satt jeg meg på rompa og ventet til jeg så klart nok til å kunne stå oppreist på bena (3:55)

Sykkel: Rett og slett en fantastisk sykkelløype. Med sine 750 høydemeter så er den ikke flat, men det er ingen lange bakker eller veldig bratte bakker. Hele tiden jobbing for å holde tempo oppe og ha riktig gir til enhver tid gjorde at tiden gikk fort. Jeg solgte temposykkelen min i fjor og sykler nå på landeveissykkel med clip-on tempobarer. Det er litt styr i en så rullende løype å hele tiden måtte ned å gire hele tiden, men jeg er alt i alt veldig fornøyd med sittestilling og comfort. Løypen er en 45km tur-retur løype som vi syklet to ganger. Jeg klarte å sykle med negativ split og hentet inn folk hele tiden. Sykkel tid 2:33.

T2: Gikk bedre enn T1, men jeg er rusten på overganger så tiden ble drøye 1:49

Løp: Rett og slett en tøff løpeløype som starter med 100 høydemeter jevn stigning første 3 kilometerne. Løypen er mest skogsbilvei og noe asfalt. Det er en 10,5 km løype som løpes 2 ganger og med 320 høydemeter totalt. Det er en krevende løype på slitne bein. Jeg hadde en plan om å svømme og sykle som jeg ville gjort i en vanlig konk, men ville holde igjen på løp for å redusere restitusjonstiden. Dette for at jeg skal kunne trene som vanlig uken etter. Det er veldig vanskelig å se folk løpe forbi, men jeg klarte å holde meg til planen. Den luften jeg trakk inn på svøm og som hadde gjort meg kvalm på syklingen kom nå ut (som vanlig) etter 2 km på løp og humøret steg betraktelig, godt jeg løp mye aleine inne i skogen der. Men, jeg klarte ikke helt å få spist, så jeg er litt overrasket over at jeg holdt i fem timer på totalt en flaske energidrikk og en og en halv energibar + to kopper saft på løp. Jeg har tydeligvis gjort en god jobb med fettforbrenningstreningen i vinter. Tid løp:  1:54:23 og en totaltid på 5:06:27.

Rett og slett et veldig bra arrangert triathlon, med lav startkontingent (400) og lave skuldre. Bra merking av løyper, god informasjon og flinke frivillige. Om jeg skal si noe som kunne vært bedre så er det at det var litt mye biler da konkurransen var lagt til en lørdag. Hissige bilister og triathleter med startnummer på brystet er og blir en dårlig kombinasjon som skaper farlige situasjoner. Hadde det vært avholdt på søndag så tror jeg det hadde vært veldig mye bedre. Men, man skal ha respekt for de lokale og de som er villige til å ofre egen tid for at andre skal ha det gøy. Så det må passe for arrangøren og de har helt sikkert tenkt på det og har en grunn for å gjøre som de gjør.